søndag 11. mars 2007

Den første helgen

Nå har det første helgen hjemme gått, og jeg må si at det har gått over all forventning. Vi to voksne stortrives med familieforøkelsen, og koser oss i lag med både mating og stell. Lilleprinsessa er storfornøyd med sin storebror som hun forøvrig kaller for "jejje" som faktisk betyr bror på kinesisk. Det at "jejje" betyr bror fikk jeg vite av guiden da vi var på reisen. Noen av barna gråt og ropte "jejje" når de var lei seg og jeg spurte guiden hva "jejje" betydde. Jo, hun sa at det hørtes ut som barnet ropte på bror, og det stemte jo siden dette barnet hadde vært i en fosterfamilie hvor det var en større bror. Og nå er altså prinsessa begynt å si "jejje" til storebroren her i familien. Det er jo bare artig det. Ellers sier hun "mæmmæ" som betyr "mamma", og jeg kan ane at hun forsøker å si "se der" men det blir noe sånt som "dedær" Jeg har inntrykk av at hun begynner å forstå hva jeg sier til henne og hun reagerer på navnet sitt. Hun peiker på bleia når jeg spør om vi skal skifte bleie.

I dag våknet prinsessa i 08.00 tiden, men hun lå lenge å sutta på fingeren sin før hun gav beskjed med en bestemt annen pekefinger mot døra at hun ville opp. Så da var det bare å komme seg opp. Vi hadde en trivelig frokost og etter frokost fant vi ut at vi skulle komme oss ut på tur. Temperaturen viste 8 grader og sola var til og med framme, så ut måtte vi.

Men før vi kunne komme oss ut måtte "voksiposen" (sovepose til vogn) ordnes. Jeg har tidligere vasket trekket til denne posen og dynen skulle altså puttes nedi igjen. Men hvor mye jeg enn strevde, så ble ikke dyna rett inni trekket. Jeg var nærmere kjempeirritert da mannen kom på den lure idèen om at jeg muligens kunne ha lagt dyna feil vei inni trekket. Det var jammen ikke dumt tenkt, for dyna var feil vei inni trekket. Kremt!

Da vi omsider hadde kledd på to små ivrige nusselige barn og festet dem i bilen, skulle vogna inn i bilen. Vi var vist totalt ute av trening begge to til tross for at det bare er 1.5 år siden førstemann brukte vogna. Ikke fikk vi lagt vogna sammen, og noen var galt da vi skulle trille den. Det siste viste seg å være et hjul som manglet ventil og som derfor ikke var luft i. Vi strevde og leita etter en ventil, men fant ingen. For en gang skyld kom mitt ellers så vimsete hode for tiden på at vi kanskje kunne bytte hjul med den andre vogna og det gikk. Så til slutt kom vi oss avgårde.

Vi dro til moloen der vi gikk helt utover. Prinsessa var godt tulla inn i voksiposen sin, og sutta fornøyd på fingeren sin under hele turen. Vi var innom en bitte liten kafè som er ytterst på moloen. Det var masse folk der, og det var egentlig veldig koselig.

I kveld var begge småingene trøtte. De ble lagt rundt 19.45 begge to. I skrivende stund sover begge to som noen steiner.

Helgen har gått kjempebra. Storebror er enda ikke sjalu, men han er veldig nøye på at alt skal være likt. Og vi prøver så godt vi kan å ikke gjøre forskjell. Får håpe at vi lykkes.

1 kommentar:

Mandy Lou sa...

Takker så mye for oppdatering fra de første dagene etter Kina-turen. Veldig fin lesing. Håper du er i fin form igjen nå.