søndag 18. mars 2007

Joda, dagene går.


I dag våknet vi til et strålende vær. Det var full fart ned på kjøkkenet til frokost slik at vi kunne komme oss ut i finværet. Vi var veldig spente på hvordan lilleprinsessa ville takle snøen og det som gjerne er konsekvensen av snø på marka, nemlig at man ikke går like lett. Storebrorprinsen var på samme alder ildsint når han måtte ut i snøen.


Da prinsessa kom ut på bakken, ville hun ikke sette ned beina engang. Beina var krøllet opp til magen på vårt lille vesen. Men etterhvert gikk det greit, men bare hvis jeg holdte hånden hennes hele tiden. Vi fant ut at vi skulle dra våre skjønne unger på en liten tur med akebrett og kjelke. Pappaen dro storebrorprinsen på kjelken og lilleprinsessa ble dratt av meg på et baby-akebrett som er laget slik at barnet sitter fast. Det gikk bare godt, og hun likte det kjempegodt. Da vi kom ned til sykkeveien var den helt avbert, så vi måtte sette fra oss akebrett og kjelke og heller gå. Det var prinsessa og storebror svært så fornøyd med. De trasket så fint sammen, "storebror"prinsen som bare er 4 år og lilleprinsessa som ikke er blitt 2 engang.
Vi opplever ellers nå at Storebrorprinsen er litt sjalu, og det er jo egentlig et godt tegn. Han er veldig nøye på at alt skal være likt, og følger nøye med at han får sitte like mye på fanget som hun. Spesiellt er det nøye at han får meg siden det er jeg nå i starten (siden jeg hentet alene i Kina) som har holdt mye på med lilleprinsessa. Siden Lilleprinsessa sitter mye i mitt fang, vil han også det. Han prøver å få lilleprinsessa bort fra Pappaen når han leker med henne. Men jeg er så glad for at Lilleguttprinsen gir slike signaler. Det er jo gode pekepinner for oss voksne at man alltid må være obs på at alle barna skal få like mye oppmerksomhet når et nytt barn er kommet i hus. Man må bare finne en løsning på ting.
Storebrorprinsen er ellers veldig flink, og vil hjelpe lillesøstra si. Da hun ramlet i dag, skulle han hjelpe henne opp. Men siden han selv bare er 4 år og kan ha ganske stor fart av og til, endte det med at Lilleprinsessa datt framover og en liten verandaleppe kom til syne. Men det gikk bra. :O)
I dag mens Lilleprinsessa hadde sin formiddagslur hadde jeg Storebrorprinsen på fanget lenge. Etter det skulle han i bursdag til nabojenta. Da han kom hjem, fikk han ha Pappaen sin alene ute mens jeg og Lilleprinsessa fikk stå inne i vinduet å se på. Det gikk helt greit, og jeg føler at både Storebrorprinsen og Lilleprinsessa var fornøyd i kveld.
Ellers driver Lilleprinsessa å former ord. Hun sier Mæmmæ eller Memme til meg. Så synes jeg at jeg hørte i dag at hun sa Pappa da Storebrorprinsen og Pappaen var ute og vi var inne. Jeg leste en dyrebok for henne i kveld, og da sa hun Mø som kua.


1 kommentar:

Anonym sa...

Nå har jeg endelig fått oppdatert meg på alt som har skjedd siden du reiste ned til Kina for å hente hjem lilljenta. Det var koselig å lese. :)