torsdag 1. mars 2007

Bare litt om plassene vi har vært på.

I skrivende stund er klokken 13.49 her i Changsha som for øvrig er en utrolig spennende by. Det er en fin by med masse forskjellig gammelt og nytt. Noen plasser ser man høye skyskrapere, andre plasser ser man mindre rekkehus hvor folk tydeligvis bor. De står på gaten å lager mat. Klær henger til tørk på alle mulige måter.

I dag har vi vært på et universitet her i Changsha. Det var en utrolig flott plass. Minner ikke mye om universitetene i Norge akkurat. På universitetet vi var på, var det flere bygninger og nydelig parker innimellom. Det var kun en etg.

I Beijing fikk vi som tidligere nevnt besøkt "Den kinesiske muren" Vi besøkte ogse "Den himmelske fredsplass" som er er Beijings sentrum og verdens største plass. På plassen finnes Maos mausoleum, Folkets store hus og Museet for den Kinesisk Revolusjon. På Den Himmelske Freds Port henger det store portrettet av Mao og skuer ut over plassen, og det er den plassen dere ser bilde av fra i innlegget i går.

VI besøkteogså "Den forbudte by" Den forbudte by stod ferdig i 1420 etter at keiser Yong Le hadde besluttet at Beijing skulle være hovedstad igjen. Palasset er omringet av en høy mur og består av bygninger med over 9000 rom hvor keiseren og hoffet hans levde isoleret fra omverden. Palasset består ellers av et stort antall templer og embedsbygninger. Det var en spennende by, og guidene viste masse om byen. Det tok lang tid å komme oss fra den ene enden til den andre i denne byen. Jeg ble kjempefasinert av bygningskonstruksjonen.

Jeg sitter nå på hotellrommet. Lillejenta sover i sengen. Det er ikke så lenge siden vi kom hjem fra turen. Klokken 4 kommer det en kinesisk kunstner hit. Guidene forteller at papir og laging av figurer av papir er veldig populært i Kina. Denne kunstneren som kommer hit kan dette.

Klokken 18.30 skal vi alle på middag her på hotellet.

Nå skal jeg legge meg litt sammen med "lille lykketrollet" Håret hennes står rett opp i dag. Har ikke fått vasket det enda. Hun er ikke helt enig i bading enda, men det kommer seg. Man må bare la henne få tid. :O) Ellers sover hun som en stein hele natten. Jeg og Lillejenta må vekkes om morgenen. Min mor vekker meg, og jeg vekker lillejenta.

Skriver mer senere...........

Ingen kommentarer: